Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Gaz łupkowy. Nie ma mowy o degradacji krajobrazu

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ww

Data publikacji:
17-06-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gaz łupkowy. Nie ma mowy o degradacji krajobrazu
Paweł Poprawa z Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie / fot. Włodzimierz Włoch
- Każda działalność ludzka, istnienie cywilizacji, w tym przemysł ma wpływ na środowisko. Produkcja gazu łupkowego oddziałuje na otoczenie nieco bardziej niż wydobycie gazu konwencjonalnego, ale znacznie mniej niż przy produkcja węgla brunatnego czy kamiennego – mówi Rynkowi Infrastruktury Paweł Poprawa z Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie.

Stopień oddziaływania przemysłu zajmującego się wydobyciem gazu łupkowego na powierzchnię terenu jest zdaniem Poprawy przedstawiany w różnych dyskusjach bez proporcji. - Teren wiertni, w zależności od ilości odwiertów zajmuje obszar od 0,5 do 5 hektarów. Czas zajmowania terenu wynosi od kilkunastu tygodni do ponad roku – informuje Poprawa. - Potem w fazie produkcji zdecydowana większość obszaru jest rekultywowana i powraca do pierwotnej funkcji. Jeśli były to pola uprawne, to stają się nimi z powrotem. Nie ma więc mowy o degradacji krajobrazu czy pojawieniu się olbrzymich połaci pustych terenów, które niby miałyby powstać przy eksploatacji złóż gazu łupkowego - mówi.


Poprawa ubolewa, że podczas dyskusji nt. gazu łupkowego tworzy się nieracjonalne pojęcie gazu łupkowego, który rzekomo miałby być zupełnie innym niż gaz konwencjonalny. Jak wyjaśnia jest to ten sam gaz, a różnice polegają jedynie na tym, w jakim typie skały pod ziemią występuje, co ma konsekwencje w postaci technologii wydobycia.


- Przemysł patrzy na gaz łupkowy ze swojej perspektywy. Środowiska ekologiczne przedstawiają z kolei swoje argumenty, nie zawsze poparte solidną wiedzą. Z jednej strony są ludzie oskarżani o lobbing na rzecz przemysłu, a po przeciwnej osoby, które oskarża się o sprzyjanie producentom gazu konwencjonalnego np. Gazpromowi – mówi Poprawa. Dodaje, że w trakcie dyskusji nt. gazu łupkowego bardzo często pojawiają się błędne koncepcje, przedstawiane są irracjonalne argumenty, tworzona jest również atmosfera strachu, czego doskonałym przykładem jest film „Gasland”. - Nie ma w tym wszystkim miejsca na racjonalną dyskusję dot. rzeczywistego wpływu wydobycia gazu łupkowego na środowisko. Najbardziej wiarygodnym źródłem są dla mnie agendy rządowe, a w Kanadzie nie ma ani jednego udokumentowanego przypadku zatrucia wód pitnych przy wydobywaniu gazu – mówi ekspert.


W filmie „Gasland” woda wypływająca z kranu zapala się. - To przypadek ze stanu Colorado, który nie ma w ogóle związku z gazem łupkowym. Stanowisko administracji państwowej stanu Colorado jest jednoznaczne. Człowiek ten bez pozwoleń odwiercił na własną rękę otwór dla pozyskania wody. Przez to, że wykonał go na dziko, nie wszedł w posiadanie ekspertyz, które wskazałyby mu, że nie powinien tego zrobić. A to dlatego, że poprzez odwiert do pozyskania wody zaczął przypadkiem eksploatować metan pochodzący z węgla. Gaz ten, jako lżejszy od wody, zbierał mu się w kranie - tłumaczy.


Poprawa dodaje, że w procesie wydobycia gazu łupkowego za pomocą metody szczelinowania używa się płynu na bazie wody z dodatkami chemicznymi. – Niestety, ale wokół tego tematu również tworzą się nieprawdziwe teorie. Wprowadza się niepotrzebne zamieszanie, wskazując, że ta metoda może doprowadzić do skażenia wody pitnej substancjami chemicznymi. A w Kanadzie, jak wspomniałem, nie udokumentowano takich przypadków – informuje.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Intermodal i logistyka

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Rynek Infrastruktury 27 maja 2014

IS: Nowe prawo dotyczące wydobycia surowców uderzy w PGNiG

Intermodal i logistyka

Podatek węglowodorowy w Senacie. Dodatkowe obciążenia zniechęcą inwestorów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Intermodal i logistyka

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Rynek Infrastruktury 27 maja 2014

IS: Nowe prawo dotyczące wydobycia surowców uderzy w PGNiG

Intermodal i logistyka

Podatek węglowodorowy w Senacie. Dodatkowe obciążenia zniechęcą inwestorów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5